دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
10 آذر 1400 - 12:40

درخواست عحیب اردوغان در اجلاس اکو

اردوغان در اجلاس اکو خواستار به رسمیت شناختن جمهوری ترک قبرس شد.
کد خبر : 10342

پایگاه رهنما:

پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) در عشق‌آباد با حضور سران کشورهای عضو برگزار شد.

اردوغان در عشق‌آباد ترکمنستان فرصت را مغتنم دیده و اعلام کرد: «برابری حاکمیتی و جایگاه برابر بین‌المللی مردم تُرک قبرس، کلید حل مسئله جزیره قبرس است. از همه کشورهای دوست و برادر می‌خواهم که چشم‌انداز راه‌حل جمهوری تُرک قبرس شمالی را بدون پیش‌داوری ارزیابی کنند.»

در واقع رئیس جمهور ترکیه، با زبان و ادبیاتی دیپلماتیک، از اعضای اکو خواست که آنان نیز همچون ترکیه، قائل به ضرورت راهکار تأسیس دو دولت مستقل در جزیره قبرس باشند و «جمهوری ترک قبرس شمالی» را به‌رسمیت بشناسند.

تاکنون، غیر از ترکیه، هیچ کشور دیگری، ساختاری به‌نام جمهوری ترک قبرس شمالی را به‌رسمیت نشناخته است.

قرار بود که مسئله قبرس، با مذاکرات دیپلماتیک مفصل و با حضور نمایندگانی از هر دو سوی قبرس، دبیرکل سازمان ملل متحد، ترکیه، یونان و انگلیس حل شود اما مذاکرات طولانی، هیچ دستاوردی نداشته و عملاً به بن‌بست رسیده است، چرا که ارسین تاتار رئیس جمهور مورد حمایت ترک‌های قبرس، خواهان به‌رسمیت شناخته شدن دولت مستقل قبرس ترک است و این در حالی است که نه سازمان ملل و نه دیگر طرف‌های مذاکره، زیر بار چنین درخواستی نمی‌روند.

در چند سال گذشته، ترکیه تلاش کرده است رزمایش‌های نظامی مشترکی را با حضور نیروهای قطر، جمهوری آذربایجان و پاکستان، در سواحل قبرس برگزار کند تا این کشورها را به پیگیری مسئله قبرس، علاقه‌مند کند.

منبع: الوقت
برچسب ها: اکو ترکیه قبرس

ارسال نظرات